Romantism...desuetudine...relicve ale unor lumi disparute. Nostalgii de primavara, de toamna. Oameni si idei. Frumusete si eroism. Totul pare a fi in trecut. Prezentul si viitorul sunt sumbre si gri, precum blocurile comuniste, imense cosciuge ieftine in care ne-am petrecut tineretea sau copilaria.

23 martie 2010

Greva profesorilor – Aroganta si inconstienta unui sistem


Profesorii au intrat in grava. De fapt, ei fac greva de prin 1990. Cam de cand si-au pierdut demnitatea si respectul fata de propria profesie. Generatii intregi de profesori ignoranti si mediocri au iesit de pe bancile facultatilor particulare. Generatii intregi de gospodine cu fitze sau laborante cu creierul afectat de substante si-au luat nasul la purtare si se autonumesc cadre didactice – titulatura castigata contra unor sume de bani. Ma uit la TV si vad profesorii de la Buzau iritati ca nu mai castiga 3.000 lei/luna, plus alte stimulente. Tot la TV vad aceleasi figuri, obosite si lipsite de prestanta, cu aer de mahala expusa ecranului si ma intreb: „Oare astia sunt profesorii din Buzau??”


Unde sunt PROFESORII de altadata care te impresionau placut prin propria prezenta: stilati, fara a deborda de eleganta, culti, fara a fi snobi, profesionisti prin placerea pe care o inspirau elevilor in timpul orelor de curs si performantele pe care le obtineau pe la concursuri si olimpiade ??? Unde sunt ??? Au murit sau au iesit la pensie si au lasat aceasta nobila profesie pe mana unor fosti elevi mediocri sau vanzatori recalificati.

Nu am fost elev eminent si am avut, deopotriva, profesori pe care i-am detestat si profesori pe care i-am admirat. Dintre toate materiile studiate (pardon, acum e curricula, ca asa e in Romania, prostul pana nu-i fudul, nu e prost destul!) doar 4-5 imi erau neplacute, in sensul ca le parcurgeam din obligatie. In rest, erau un timp placut, orele se desfasurau interactiv, intre elev si profesori se forma o echipa etc., ieseam la teatru sau organizam excursii, orele de dirigentie erau deseori o relaxare educativa si toate acestea desi nu existau manuale alternative, laboratoare superdotate, titulaturi pompoase sau documentatie stufoasa suplimentara ca acum.

Dragi profesori cu nasul pe sus, care credeti ca decideti soarta generatiilor viitoare, evaluati mai intai capacitatile si performantele voastre si apoi intindeti mana sa semnati fluturasul de salarii.

Cate dintre domniile voastre predati aceeasi lectie, neschimbata, imbibata de banal si ineficienta de ani de zile ???
Cate dintre domniile voastre ar fi capabile sa promoveze un examen dur si real la materia pe care o predati ???
Cate dintre domniile voastre va ganditi in timpul orei la doar la momentul terminarii programului ???
Cate dintre domniile voastre sunt preocupate cu adevarat de soarta elevului ???

In 20 de ani de greve ale profesorilor n-am auzit de vreun memoriu national al acestora privind probleme elementare ce influenteaza calitatea si eficienta actului educational, prin care sa propuna solutii, de genul:
1. Materie stufoasa – SOLUTIE: Reducerea numarului de ore – maximum 4 pentru orice elev, inclusiv cei de liceu.
2. Bagaj scolar exagerat – SOLUTIE: Dotarea cu dulapuri pentru echipament sportiv, accesorii pentru desen si alte auxiliare scolare.
3. Materie preponderent teoretica, in detrimentul practicii – SOLUTIE: Echilibru intre teorie si practica (la orele de muzica invatam diverse cantece si iesim la teatrul din localitate; daca nu avem teatru, organizam o trupa in scoala; anumite ore de istorie, geografie, biologie sau desen se pot desfasura pe teren, in aer liber etc.)
4. Elevii nu vin cu placere la scoala – SOLUTIE: Infiintarea unor materii friendly:

- club de dans
- club de teatru (catedre in plus pentru profii de romana, limbi straine sau desen)
- club de biologie (catedre suplimentare pentru profii de biologie, zoologie etc.)

Sunt zeci de solutii pentru a face viata mai frumoasa atat a elevilor, cat si a profesorilor, dar pare ca nimanui nu-i pasa. Elevul se duce de sila, proful’ se duce fortat de creditele bancare contractate.

Directorii sunt scufundati in birocratie si parti-pris-uri politice. Directorii n-au ca prioritate achizionarea unor microbuze pentru ore practice in aer liber, nu organizeaza work-shop-uri atractive, nu creeaza site explicit si complet al scolii, nu transforma cladirile si spatiile aferente in oaze de verdeata si frumusete. Nu dau un penny pe performanta si le pasa doar de propria functie. Directorii sunt doar biete unelte ale unor politicieni analfabeti si corupti ajunsi in functii nemeritate.

Parinti, supravegheati-va copiii, derulati propria scoala, altfel...veti avea o generatie de mutanti cu diplome.

Cautati pe internet materiale din scolile vestice, antrenati-va copii in actiuni de voluntariat, inscrieti-va copiii in cluburi de aptitudini, stimulati-le socializarea, plimbati-i macar prin parcul cartierului, ca scoala din Romania nu face NIMIC din astfel de lucruri. Degeaba ai la usa un plod care exceleaza teoretic la Engleza daca nu face fata unei conversatii spontane si reale, degeaba stie tipurile de roci daca in viata lui n-a pus mana pe o roca, degeaba stie cum e mazarea constituita daca n-a vazut in viata lui planta aceea. De Mozart sau Gaugain, inutil sa vorbim. O lectie explicativa, cu albume de arta, retroproiector sau o vizita la un Muzeu sunt utopii pentru cei mai multi elevi.

In concluzie, dragi profesori, clamati drepturi dupa ce exista drepturi pentru ELEVI. Ei sunt prioritatea si ratiunea invatamantului.

Nota: Nu sunt cadru didactic; consimt ca profesorii au salarii de mizerie, ca in toata tara, dar banii trebuie sa fie proportionali cu munca depusa.

Imi cer scuze fata de cadrele didactice autentice, devenite enclave de rezistenta si demnitate printre majoritarii cu gura mare si capul lipsit de idei.

Modele de resurse utile:

http://www.bbc.co.uk/learning/onlinecourses/

http://www.foad-spirit.net/index.php
http://webpedagogia.blogspot.com/
http://www.gunn.co.nz/astrotour/?data=tours/retrograde.xml
http://whs.moodledo.co.uk/
http://didactic.ro/

Niciun comentariu: